Jeg tystet en gang på en avdeling jeg jobbet på i helse sektoren jeg ser pasienter før jeg ser ledere !!!!!!

Hei kjære lesere 💛

 

 

Hvordan har du det i dag ?

 

Bra håper jeg at du har det , jeg må takke alle som leste bloggen min i går å delte den så jeg fikk mange interesse som leste den det gjør meg veldig ydmyk også ikke minst uendelig takknemlig . Jeg har selv jobbet i helse sektoren å vet at hadde jeg jobbet der nå i dag også hadde jeg skrevet dette innlegget som jeg gjorde i går så hadde jeg mest sannsynlig mistet jobben i alle fall så hadde jeg fått advarsels fordi jeg har ikke lov til å fortelle hvordan det egentlig er eller hvordan det står til i helse sektoren . Jeg hadde en tidligere sjef som ble forbannet på meg fordi jeg skrev ett blogg innlegg da jeg jobbet å da bare reflekterte rundt det å være i helse sektoren . Dette ga meg en kald vask der jeg måtte på kontoret å sjefen da hadde lest absolutt alle innlegg men hun kunne ikke ta meg fordi jeg ser så fette god til å kamuflere hvem jeg egentlig skrev om da . Jeg står alltid inne for absolutt det jeg skriver å jeg vet hvordan helse sektoren er mot de som tyster å jeg vet også hvor dårlig pasienter også ansatte blir behandlet Mjøland omsorgs bolig er ikke den eneste i Rana som har blitt truet med å miste stillinger på natt , det er det jo dessverre flere avdelinger som har gjort før de . Dette er ikke ok da en tenker at jeg eller du er syk også trenger hjelp så er de som jobber der våre hender å er ulykken ute å vi trenger hjelp snart så er det så ikke sikkert at vi får det når vi ringer på alarmen som faktisk først går til Oslo for at jeg som beboer må fortelle hva jeg trenger hjelp til så ringer de på hjelp . Dette systemet har jeg sett i praksis at dette fungerer meget dårlig . Den kunden jeg var til da å hadde en avtale med som jeg skulle hjelpe , satte på toalettet å kom seg ikke av toalettet på flere år, det tok timer . Den tiden hun hadde betalt meg for hjelp gikk bort i flere do besøk pga av at systemet er så fette dårlig . Jeg har ved flere anledninger selv måtte hjelpe pasienten av toalettet for å kunne få starte på den jobben jeg skulle gjøre . Er det slik vi ønsker at ett system skal være ? Jeg tror ikke alle som går i gata vet hvordan det egentlig fungerer , å jeg ser jo også selv at mange som jobber der på avdelingen er så sliten av alt de er alt for få til å gjennomføre jobbene å det er nok derfor ting tar uendelig lang tid for at de er eller blir gjennomført . Da blir dette med å fjerne stillinger meget rart i mitt hode å det var i grunn derfor jeg valgte å skrive en blogg om hvordan det egentlig er på innsiden av deres liv. De som bor der har ikke de rettigheter som de burde ha , den hjelpen som skal være for alle blir jo redusert da bemanning å økonomi hele tiden er noe som kommuner må tenke på . Dette med å gi rett hjelp til rett beboer synes jeg ikke blir gjennomført . Dette med å kartlegge egentlig hjelpe behov slik at ledere også de som jobber på kommunen faktisk får en forståelse for hva er det egentlig de trenger hjelp til har de som bor i en omsorgs bolig det bra, å blir de ivaretatt av dagens system . De som jobber der bruker det de kan av sin tid det er ikke mer å gå på slik jeg ser det. De er kuttet til ryggmargen å litt mer enn det ser det ut for til jeg som er innom der til mine kunder så ser jeg dette via deres øyne deres frustrasjon også blir det også noe jeg vil kjempe for deres rettigheter å at du som ikke vet eller skjønner hvordan det er så er det bra at ting kommer frem .

Hun jeg hadde som leder som ikke likte at jeg tystet eller informerte om hvordan ting egentlig var hun

 

Jeg har jobbet i mange områder i Rana kommune jeg er kjent også er jeg også skolert å vet hva jeg snakker om . I denne bloggen er det pasienter også hva jeg har sett å så er dette med å se mennesket sitt verdi oppi det hele . Alle ganger jeg har kjørt hjem etter å ha vært der så tenker jeg alltid jeg er takknemlig fordi jeg ikke bor under de forhold der jeg er avhengig av andre. En dag kan det like godt være meg . Det er akkurat det vi vet ikke noen av oss morgen dagen men , jeg ønsker at alle uansett hvem det er skal ha rett omsorg å samtidig at de får nok med folk som hjelper. Dette med at jeg tystet selv for mange år siden så fikk dette konsekvenser for meg, hun som var et udugelig sjef som ikke tok ansvar eller gjorde en god jobb . Hun slettet meg i fra min vakt. Det vi hadde på den avdelingen var en mann som hadde fått resperdal ett preparat som en ikke skal gå over tid fordi da utøver avdelingen overgrep altså tvang som vi ikke har lov til å utøve med mindre vi har papirene i ordne om vedtak på dette.  Jeg å en annen kollega gikk i sømmene pga av symptomer en pasient plutselig fikk , endret adferd også gikk den pasienten helt andelens å alt endret seg. Da gikk vi å så igjennom medikament listen å da kom resperdal opp , ingen hadde snakket om dette medikamentet på noen rapporter å jeg jobbet dag , natt også doblet ofte . Avdelingen viste ikke hva som skjedde eller ingen snakket om dette preparatet å det forteller jo hvor dårlig det ligger til . Da alvorlige medikamenter endrer en pasient til at i fra å kjenne sine pårørende å neste gang han så de så kjente han de ikke igjen pga av preparater å neste gang så lå han i sengen .  Dette ble noe jeg jobbet for å stoppe de på avdelingen å gi pasienten dette . Det er ikke mange som meg som våger å si i fra , fordi konsekvens er at du mister jobben . Du vi kan faktisk ikke ha det slik er det slik du ønsker at dine skal bli behandlet med uverdig het er det slik du vil at en arbeids plass for dine ansatte skal være ? en trygg også god arbeids plass er der en kan være åpen hei her er det ikke alt så bra , vi må fikse det opp . Vi må lære oss å våge å være mer åpen å igjen tørre å være ærlige med samfunnet . De som er dagens pasienter trenger god hjelp , de som jobber under uverdige forhold har det heller ikke bra, dette er noe vi alle må tørre å våge å formidle hvordan det er for ved gode arbeids forhold har vi vekst , å glade pasienter . Den måten en kan endre denne adferden som er nå er å gi mer til helse og kommuner som kan få gitt ett løft for eldre omsorgen i hele Norge , vi trenger alle å vite at våre venner , familie eller andre vi ikke kjenner har det godt å får den omsorgen som de trenger . Det å vite at noen ikke får hjelp før det går 5 til 9 timer er ikke ok men dette er faktisk realiteten mange plasser å dette er ikke noe vi kan skjule lengre vi må se det i hvitøyet å våge å snakke om ikke rundt . En sjef jeg hadde i helse sektoren var tøff  hun er nå død men hun sa at vi må lære av våre feil der var det en som hadde gitt feil dose til en pasient å pasienten døde. Det som var dette skjedde en annen plass i Rana noen år etterpå så sier min sjef da , vi har hatt akkurat det samme her , vi må ikke glemme det å heller lære av å være sikker å ingen spørsmål er for dumme eller rare dere må alltid snakke sammen så får vi ting til. Dette var en sjef som faktisk var med i timen som så beboere , kollegaer å turte å si ifra hun digget jeg fordi hun var seg selv .Hun sa i fra til ledelsen om det var noe hun ikke likte .

 

Konklusjon på innlegget , være mer tilstede å se mer etter da du er på sykehjem , omsorgs bolig . Snakk å følge med mer å våge å si i fra om du merker noen pasienter ikke er som de har brukt å være . Vi trenger å våkne opp mer , å ser du avdeliglinger som ikke har nok bemanning så si i fra om dette også . Vi må varsle også synes .

 

 

Kjærlig Hilsen

 

Elin – Weronika

 

 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg