Hvorfor er det slik at helse sektoren melder pass for å hjelpe de psykisk syke ….

Hei kjære lesere 🧡

 

 

Hvordan har du det i dag ?

 

Bra er det svaret vi alle ønsker å høre ikke sant ? det e ikke alltid det er slik . Det er i min jobb daglig at jeg møter på kunder som ikke har det fint å ber meg om hjelp. Det er trist å se at Norsk helse vesen ikke funger for de som er psykisk syke . Dette er noe vi alle sammen kan bli en kort periode i livet vårt . Det er ikke alle som klarer å se veien ut av problemet . Det er derfor de finner meg som skal hjelpe de for å finne gnisten igjen .

 

Hvordan kan vi hjelpe en person som ikke en gang helse sektoren orker å hjelpe ?

 

 

 

Jeg blir oppgitt over helse sektoren , jeg selv har jobbet i den å jeg må si med hånden på hjerte mitt at jeg er så glad for at jeg ikke jobber lenger i den sektoren lenger da en ser hvor elendig helse tilbud som er for de som faktisk er psykisk syk eller bare er innlagt på en kort tids avdeling eller er på en permanent sykehjems avdeling . I dag tidlig var jeg innom ett sykehjem her på Mo , jeg må si jeg likte ikke hvordan jeg så hvordan pleierne her behandlet min tremenning jeg var på besøk hos.  En slik uverdig behandling må jeg si er kritikk verdig . Det å se at de ikke en gang klarer å vente til personen hadde spist opp det som var i munnen før det bare blir kastet inn medikamenter . Det å si du skal ha disse før kl er …. det er faktisk ikke slik det fungerer å dette er faktisk i strid med retnings linjer på hva de har lov til å gjøre . Det hadde vært hyggelig å sett at de var hyggelig med pasienten men de var kalde å viste ikke omsorg. Er det slik vi ønsker at samfunnet skal være ? Det å se at så mange jobber kun for penger , de jobber ikke for å gi omsorg for de som de skal hjelpe. Det synes så godt å jeg blir kvalm av å være vitne til dette.

 

Tilbake til det jeg startet å skrive om

 

 

Dette med å ikke ta oss tid til pasienter som sliter hvorfor begynner du å jobbe med mennesker om det er ikke det du vil eller liker å jobbe med ? Dette er i grunn et godt spørsmål jeg har grublet over i mange år å jeg skjønner ikke hvorfor at dere som ikke gjør en god jobb , eller dere er fette lei . Hvorfor slutter dere ikke heller å starter opp med noe annet ? I stede for å plage kollegaer også pasienter for ¨ å ha en bedre hverdag ¨

 

 

Jeg har jobbet over en periode med en kunde som har hatt det tøft i livet sitt. Det som jeg stiller meg ett stort spørsmåls tegn ved er hvorfor det ikke er ett godt program for de som blir innlagt . Dette med å sette krav til de også sysselsette selv om det er weekend men , da er det ingen ting på agendaen .  Dette med å se at de som lider å trenger ikke føler at de blir sett eller blir tatt på alvor er mye sikkert fordi det er så nedbemannet inn til beinet hvor har Norge tenkt at helse sektoren å vår psykiske mentale helse kan bli healet så den som lider får ikke den hjelpen som de har krav på er i sin helhet kritikk verdig . Dette er noe jeg ser daglig i min jobb som veileder der jeg er i kontakt med så mange mennesker i fra hele Norge. Det å se hvor dårlig det er fatt rundt om er for meg så trist. Er det sett slik samfunn vi vil å ønsker å ha ?

Jeg er klar over at jeg ikke kan redde alle sammen , men jeg føler at jeg ikke kan si nei til de så lenge jeg mekrer at det er en svikt i systemet . Det forundrer meg ikke at helse sektoren er så den er da ting blir bare mer og mer nedbemannet mer enn vi egentlig tåler i vårt samfunn, det blir bare mer press for å være bra eller se flott ut . Ha mye mer enn vi har råd til , at det er mange som kommer til å gå på trynet enn de som holder seg på matta. Dette med å gå på en smell er det ingen som vet at de gjør det før de har gjort det. Vi er så snare å bare overse symptomer på at det er ikke bra . Vi skyver bort det som er negativt å dette med å være lykkelig hele tiden er jo ingen om er , men dette med å lære seg å skape lykke av ingen ting er det få som egentlig klarer uten å få hjelp til det. Dette med å ha luksus problem som at livet er kjedelig eller at vi går på veggen altså møter veggen som det så pent heter hvordan skal en komme seg ut av den situasjonen ? det er ikke en fast fasit på hvordan en kommer seg ut men , det som er viktig er å se hva en må kvitte seg med av negative ting, hva en kan tilføre av redskaper for å bidra til økt livsglede. Det er vi selv som er vår lykkes smed , vi kan ikke kjøpe lykke men , vi kan skape lykke med å se motivasjon i det vi klarer å gjøre . Da er det å ta steg for steg . Vi kan ikke redde verden for alt , vi må starte med å begynne med å bestemme seg for å hente opp energien igjen . Dette ved å klare å finne den energien som skal til for at den jeg jobber med skal få motivasjon eller livskvalitet opp å gå igjen så er dette med å jobbe tett på. Det er en motivasjon for meg da jeg ser at ting fungerer. Det er aldri en fast fasit for hva som funker for alle sammen , men det jeg ser tydelig er dette med å gi de motivasjon også at de klarer å bygge opp selvtilliten sin . Det er ikke lett å hjelpe en person som ikke tar i mot hjelp det har jeg opplevd selv å det er tøft . Det er slitsomt men , jeg har ikke lyst å gi de opp selv om . Det er noe i meg som skriker at dette skal jeg fikse . Jeg har selv hatt det sykt tøft også vet hvor slitsomt det er å være på bunnen men , jeg stråler nå da jeg merker at jeg på sikt nå har klart å hjelpe mange flere enn jeg hadde våget å tru å håpe på.

 

 

Kjærlig Hilsen

 

 

Elin – Weronika

 

 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg