Dødsbrann som Rana Blad dysset ned er det for å hjelpe kommunen ????

Hei kjære lesere 💛

 

Hvordan går det med deg ?

 

Jeg holder på litt her å jobber med mine prosjekter som jeg liker veldig godt. Dette med å prioriter dagene mine akkurat slik som jeg selv vil er noe jeg ser frem til å gjøre . Dagene blir akkurat like fin som vi jeg også du bestemmer oss for . Bare noe jeg også du ikke helt klarer selv å styre det er da kommunene eller myndigheter bestemmer seg for hvordan pengene i kommunene skal benyttes. Dette med å lese at omsorgs boliger skal bli nedbemannet nå i fra høsten i oktober har jeg fått høre at kommunen faktisk skal endre tilbudet som i dag Mjølan Omsorgsbolig i dag har , de har nattvakter som faktisk er nødvending for å hjelpe de som bor der . Det skal kommunen endre på i fra Oktober dette klarer jeg ikke å skjønne at kommunen faktisk kan gjennomføre . Dette med å vite at det faktisk var en dødsbrann som Rana blad dysset ned å ikke formidlet var dette fordi de ikke vil at Kommunene skulle få press på seg for å ivare ta de som bor der ?

 

Da en ser kommunen også omsorgsbolig

 

Så er det avgjørende at de som bor her får den hjelpen de trenger dag som natt, om du tar turen til omsorgs boligen så ser du tydelig at ute er det liten plass for en stor brann bil å manøvrere en stor brann bil er veldig vanskelig fordi det er så smalt der å det er ikke påtenkt da de bygde dette bygget at her kan det starte å brenne . Det har vært mange brann tilløp som har vært opp igjennom årene , de aller fleste hadde gått bra, men den nå i mai som skjedde 2 mai , så var jeg faktisk på tur til en kunde som bor her på boligen jeg viste ikke at det hadde vært brann tilløp men jeg så jo brannbilen å de hadde ikke stor plass . Det jeg tenkte på med en gang enn om sykehjemmet som er nærmeste nabo enn om de brenner også .. da sliter de veldig . Jeg forstår ikke heller poenget med å flytte bort nattvakter her på huset . Da det faktisk bor mange som ofte  må på sykehus da de får kramper med mer som de på omsorgs boligen ikke kan håndtere men , de er deres viktigste armer å hjelpere for å holde seg i livet. Skal vi endre det tilbudet som Mjølan omsorgs bolig i dag har , så er det å ta livet av de svakeste der . Jeg ser ikke at de får ett trygt også bra tilbud de som er avhengig av å komme seg på toalettet. Dette med å se det at de som er svakeste i samfunnet ikke får den hjelpen de faktisk trenger gjør meg trist å jeg skjønner ikke hvordan de kan flytte nattvakter i fra Mjølan til en annet område i kommunen som er i hjemme tjenesten . Dette er ikke ok , hadde jeg hatt mine siste dager hadde jeg aldri ønsket å bo under slike dårlige betingelser . Dette bør dere alle sammen også følge opp med . Det kreves at jeg også du gjør ett opprop for at de kan beholde jobbene som det i dag er der. Dette fortjener de som jobber der, men de som bor der trenger denne tryggheten av å vite at de får hjelp da de ringer på. Hvorfor er det slik en skal endre ett velferds samfunn med å gjøre ting 1000 ganger dårligere . Dette med at de alle i dag har alarm på er ikke noe som gir de lettere hjelp . Jeg vet ikke hvorfor kommunen har lagt dette opp men siden jeg er mye der via mine kunder som leier meg inn så ser jeg tydelig hvordan det egentlig fungerer der. Er det en ny døds brann dere oppriktig ønsker at vi skal få igjen for å  slette ut flere liv tidligere enn  det som er i planen? ser jo  nettopp ut som det er dette som er planen . Dette er ikke ok for de som bor der at de skal leve i frykt for om de skal på toalettet så må de gjøre seg ut fordi de ikke mottar hjelpen da de trenger det. Dette må jeg si er ansvar fraskrivelse i fra kommunen å de som er ledere . Dette med å jobbe som leder å kreve å ta bort nattvakter så tenker jeg dere som er ledere burde bli satt dere inn i jobben hvordan har de det som jobber i denne verden å hvordan er det med pasient gruppen . Skal de som  har hatt slag å trenger å bli snudd for å forhindre ligge sår , skal de bare få en madrass som skal forflytte de ? dette fungerer ikke helt optimalt de trenger å bli fysisk flyttet selv om de har en madrass som forflytter de dette har jeg selv sett tydelig også den pasienten som ikke kan fortelle oss hvordan de egentlig trenger hjelp til de blir ikke hørt de er de som er de svakeste å det er nettopp denne gruppen som sårt trenger hjelp til å få den beste omsorgen som overholde mulig. Dette er ikke omsorg det er omsorg svikt på det sterkeste å jeg tenker at de som er ledere eller bestemmer dette hadde selv ønsket å sitte med avføring i mange timer før å de får hjelp eller sitte på toalettet i mange timer før de får hjelp , eller ligge i sengen å ha vondt å trenger å bli snudd men får ikke denne hjelpen fordi nattvakten sitter fast i Ørtfjellet eller i Dalselv de er opptatt med noen andre krevende som bor hjemme som ikke ønsker å bo under uverdige forhold som en omsorgsbolig har blitt de som bor her har faktisk betalt i dyre dommer for å bo her å betaler også for de tjenester de skal motta , alt må være vedtak på før at de skal få hjelp . Om det er do besøk eller om dette er å lage mat, ett tilsyn må være avtalt for at de skal gjennomføres da er det å kreve at det er nattvakter som kan gjennomføre det pasienten / beboere betaler for . Det er å kreve at de som er de svakeste får den siste reisen i sitt liv i verdighet . Det er faktisk en beboer her som ofte faller i gulvet er det forenelig at du skal ligge på gulvet til neste dag fordi du ikke når tak i alarmen ? dette hadde ingen av dere andre ønsket å leve i å jeg mener vi alle har ett ansvar å melde i fra at Mjøland også alle andre omsorgs boliger faktisk trenger døgn bemanning , pasient grupper som nå bor i en omsorgs bolig er mer krevende enn før , dette forteller jo i grove trekk at de trenger mer hjelp å derav det må være døgn bemanning å noe annet er helt uaktuelt håper du deler dette innlegget slik at vi kan sammen få endret det Rana kommune er i ferd med å gjennomføre  på forhånd takk.

 

 

Kjærlig Hilsen

 

 

 

Elin – Weronika

 

 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg