Julen er ikke å fråtse også være egoist !

Hei , hei !

 

Deilig å våkne tidelig om morgenen , å få unnagjort masse her hjemme slik at en kan nå sitte å nyte en kopp kaffe i ren nytelse , det å starte dagen godt betyr også vi har det godt med oss selv.

Bare det lille ekstra en fikk gjort med å sette på klær , brette i hop , forberede til baking senere i dag, sett på oppvaskmaskinen , å fikse til Gruben Massasje med rene håndklær også fylle opp med oljer, det viser at det har gått unna , da en må fikse å ordne . Det å ha fått markedsført seg så bra, denne siste tiden er stort for meg , selv om mange av behandlingene jeg har gjennomført er Gratis kunder , men disse kundene de er så viktig for meg , fordi de er så fornøyde , flere av de har allerede fått flere nyte kunder til meg, å det gir meg masse glede tilbake , det lønner seg alltid å være raus med folk rundt seg , det en gir får en også i retur.

Tenk det er lørdag , å helg det er så godt å nyte formiddagen så godt, alene mens de andre gjør sitt . Det å samle tankene sine også reflekter litt er godt, bare det å finne ut hva en skal produsere av mat , det å skape noe hjemme laget er noe som jeg sett veldig pris på . Det er gøy også er det alltid hyggelig å lage noe , en sitter med en forventninger for at blir det bra eller må en justere. Dette som også innebærer juleforberedelser er jo også likens , det er jo noe vi alle må forberede også må vi følge det som er tradisjon , det er noe ungene hele tiden er opptatt av , ikke forandre eller gjøre noe inngrep i julen . Det er en tid som er til ettertanke , det handler ikke om å få men om å gi . Derfor så skal vi alle tenke litt mer over, hva gir jeg tilbake til de rundt meg ? Hva gjør jeg for at andre skal ha det bra ?

Ofte så hører jeg ikke annet enn at mange har nok med sitt, synes det er trist at en ikke klarer å se bort i fra sitt eget ego. Bare det å ta en telefon skader ikke å gir mer tilbake en vi faktisk tror , da viser vi i alle fall omsorg om vi har det litt travelt på vår reise. 

Vi er kommet hallveis i november , ikke så mange dagene igjen av denne mnd, må si at jula den kommer så fort å nesten som den kommer før vi har klart å fått sokk for oss, det er så rart dette med å skal forberede masse nå , tiden har liksom stått helt stille på en måte. Det å ikke klare alltid å henge med bevitner at vi har mye å gjøre. 

Jeg laget sursild her for noen dager siden , den ble magisk god synes jeg . Det å skape noe selv er det som alltid har vært artig. Det å få ting servert er også godt men det vi selv liker også har vi faste tradisjoner som vi må ha . Jeg ser at ungene mine , de har favoritter som de vil jeg skal lage til jul , det er så greit å kan få laget opp litt bakverk av ulike slag, da ungene var pur små , så laget jeg alt, nå lager jeg kun det vi er glad i . Det å finne favoritter av hjemmelaget mat, er noe som er gøy , vi henter erfaring i fra andre også er det bare å se i oppskrifter. Gamle oppskrifter går aldri ut av moten , de er å se overlat på facebook , så er gøy at en kan dele erfaringer der . 

Rana har mange ulike tradisjoner , fordi vi er en industri by der lokalbefolkningen kommer i fra ulike plasser i Norge , det å ha både det som er i fra Rana , også det som er i fra andre områder er noe som er i en hver familie. 

Mitt opphav stammer i fra Gildeskål, Saltstraumen , Bindal og Lofoten . Så det sier seg selv at jeg har mange ulike kulturer å måter å gjøre ting på , det å lære i fra sine egne , også andre er gøy . Mat er noe som limer oss sammen , som gjør at vi sosialiserer oss med andre . 

Erindrer den epoken i livet der , mine foreldre dro i fra hverandre der vi barn ble den som var sårbare som trengte voksne som viste seg for oss. Tante Helma Holmen var en av de som viste masse omsorg for meg å mammas sønn. Det å se hva hun stelte i stand for oss barn slik at vi skulle føle oss viktig å ikke minst verdsatt så merket jeg godt av vi var høyt elsket av henne. Bare det å gi andre litt tid , ved å vise omtanke så viser du også at du bryr deg om andre .

Julen er ikke å fråtse å være egoist , julen er ment å samle venner og familie slik at alle har det godt, vise kjærlighet også omtanke er det denne ventetiden er ment som , det er en tid jeg erindrer som barn at jeg gledet meg enormt til jul , fordi vi startet tidlig med å forberede en del av det som skulle spises til jul . Du veit en må jo alltid prøvesmake , så jeg kjenner meg så igjen av mamma, pappa også alle de andre forfedrene mine , smake , smake for å kjenn om en er på rett vei . 

Farmoren min å Mormoren min , var begge dyktige kokker , vil jeg påstå de lærte meg masse , de lot meg få lov til å boltre meg å jeg lærte mange gode kunster i fra de begge. Det å lære hvordan en gjør ting av sine besteforeldre  er gøy , det setter spor . Gode minner som bare dukker opp uten forvarsel men alltid like gøy å erindre hvordan den tiden var, det å kopiere det som var bra, er noe vi alle må gjøre ta gode tradisjoner videre slik at våre barn får nyte godt av deres forferde . Det å ta vare på alt en har lært en gang  er utrolig gøy .

 

Skap deg en fin Lørdag , gjør dagen Magisk for de rundt deg !

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg