Kan adferden til andre bidra til at sykefaveret er høyt ?

Hei !

 

 

Ofte så har jeg undret over dette spørsmålet som jeg nå ønsker å skrive om.

Kan adferden til andre , bidra til at sykefraværet går opp ?

 

Jeg jobber i dag , i  helsesektoren men har jobbet innenfor restaurant bransjen å jeg registrerer et mønster på de ulike plassene , at det er noen karakterer som er med på bidra til at arbeidsmiljøet er negativt.

Dette  har jeg undret på ofte, hva er grunnen til at akkurat du skal tru at du er noe mer , enn oss andre ?

Jeg synes også det er en ukultur om vi skal sutre og jamre over bagateller, en bør heller finne seg en annen jobb om en har det så tragisk. Det er helt sykt hva enkelte klarer og gjøre med gamle og nye kollegaer. Hadde jeg vært arbeidsgiver, så har jeg garantert gått dette i sømmene, hvorfor ? Fordi det er her pengene i en bedrift renner ut. Vi driver å melker en bedrift, da vi oppfører oss negativt, en annen ting vi er også med på påføre andre en dårlig helse. Så kan vi sikkert si til et forsvar det er jo ikke personen som jeg er irritert over. Nei vel men hvorfor klarer du ikke å endre karakter på jobb ? Hvorfor klarer du ikke å se jobben som en plass du kan utvikle deg ? Hvorfor gjør du ikke noe med ditt problem ?

 

Fordi er vi lei av jobben , føler at vi ikke lenger henger med i utviklingen , eller at det kan være andre faktorer som bidrar til at vi blir irritert eller lei. Så finn deg en annen jobb, fordi vi må gå oss selv i sømmene , vi kan ikke alltid klage over for at vi synes andre mennesker ikke svarer til de forventningene som vi mener er korrekt.

Jeg har så lite til overs for små sjefer, som tror de eier bedriften , få for helvete din egen business å gjøre  din karriere i ditt tempo og samtidig forme din bedrift med dine mål og din visjon. Fordi da vi jobber i team så er det ikke alltid det er lett og få igjennom det som vi mener og synser, men dette må heller ikke bidra til at vi lager dårlig arbeids miljø , som resulterer i at flere gruer seg til å møte absolutt deg. Jeg har snakket med mange mennesker i min karriere, å har fått hørt mange historier, selv har jeg fått kjent både på kulde og avvisning , dette er tøft og stå i , samtidig så utvikler vi oss ikke i disse miljøene. Derfor er mitt høyeste ønske , har du noen snev av negativ adferd , negativ tanker og slikt,, gjør noe med de, fordi med din holdning så skaper du dårlig klima, andre merker din dårlige energi. Vi blir dårlig av å være i samme rom som dere som ikke klarer og la det negative ligge en annen plass. Derfor så blir ofte mange syke og dette medfører at en arbeidsgiver får dessverre høye sykelønninger som de må betale ut pga at det er noen som bidrar til dette.

 

Ofte har jeg undret på hva som gjør at mennesker tviholder på jobben sin, , som de både er bitter i og som de ikke liker. Alle mennesker som jeg har fått høre er så vanskelig, ikke kunne jobben osv . de er kjempe flinke, men den jobben vi må gjøre er å rose de, snakke vennlig til de. Ha god kommunikasjon, som bidrar til at vi vet hvordan vi skal løse jobben. Er det slik at vi har ynglinger som vi ønsker å jobbe med , så har du et problem. Fordi klarer du ikke å veilede en ny person i jobben , så bør du bytte jobb. Fordi du er kun til bry og du er ikke med på rekruttere nye kollegaer og du forurenser miljøet .

 

Tusen hjertelig takk for at du leser bloggen min.

Mvh

Elin – Weronika Skarstad

 

.

 

 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg