Hvordan kan konsekvensen bli , hvis du ikke bidrar til en forandring?

Hei 😘

Jeg har over lengre tid, observert hvordan en jobber innen for helsevesenet.  Enkelte mener at det alt for lett å få seg jobb innen for denne arena. I mange andre jobber så kreves det kompetanse og at du har egnethet for å kan jobbe med mennesker.

Ved å jobbe med mennesker, må vi alle justere våre egene behov, vi må være helt og holdent over for pasienten. For å kunne jobbe godt med demems omsorg så må vi tilegne oss kunnskap via kollega, studie, bøker og med at vi tilegne oss gode arbeids metoder.

Ved at jeg fordypet meg innen for demens omsorg.  Så gjore jeg meg flere oppfatninger at det var ikke alle som orket å lese seg opp på demems.  For å lære seg mere om hvordan vi skal være , hvordan vi bør være . Selv om ikke det e en fasit for hvordan. Så må vi ikke glemme å vise respekt overfor pasienten.  Å tenke på verdighet. Hvordan hadde du selv ønsket å blitt ivaretatt . Dette e veldig viktig i jobben vår.

E du ufaglært kan du ha en større kompetanse og større egnethet til jobben. En  de som har høyere utdanning enn deg selv. Dette speiler seg i hvordan vi er , takler jobben og hvordan vi løser oppgavene .

En opplever at fagfolk ikke er på rett plass i yrkeslivet.  Dette har jeg enda ikke forstått.  Hvorfor tar du ikke grep i ditt eget liv? Mange e jo kun på jobb for å få nok røykepsuser og strikke og  er ikke kin i jobben sin.  Også e det de som kun e på jobb for å heve lønn. Det er de karakterene som prater ned andre. Ikke alltid som alle hører på. Men gjør dette i skjulte for å ikke skape kaos men for å skape makt over for de som blir den utvalgte hakkematen for disse angrepene . Disse mennesker da jeg merker deres skarpe karakter, går jeg ei mil unna de. Fordi de e livs farlige. Disse menneskene gjør dette kun for å få deg ned å bygge seg selv opp….det som e tragisk e at disse menneskene er de som ofte har store problemer selv.
Hadde ikke jeg vært nok sterk så hadde ikke jeg jobbet innenfor dette miljøet.  Fordi en har i blandt ulike karakterer sammen med seg på jobb. En kan  selv ikke bestemme alltid hvem vi jobbe med.

Det jeg har gjort for å takle dette, er å vie tiden min til pasienter og gjort jobben min. Parkert de som har vært ufine mot meg, fordi jeg å du skal ikke godta å bli behandlet dårlig. Det har til tider vært tøft, fordi du får noe du reflektere over, skal jeg bytte jobb ? Nå jobber jeg i 2 jobber å det bidrar til at jeg får mere luft å bidrar til at jeg også gjør en bedre jobb . På begge plasser.

Konklusjonen på alt : se deg selv før du begynner å se andre. Om du har gått med en drøm å bytte jobb gjør det. Reflektere over for deg selv oftere hvordan kan jeg bli en bedre utgave av meg selv. Før du begynner å dømme andre se deg selv med et kritisk øye. Fordi du er det du ser, om du ikke ofte tar et indre grep i seg selv. Omgivelsene å dine kollegaer kommer til å bli henrykt å lykkelig om du starter med deg selv først. Før du skal forandre og fortell andre hvor dårlig de e i jobben sin.

Tusen hjertelig takk for at du leser bloggen min ❤❤❤

MVH

Elin Weronika Skarstad.

0 kommentarer

Siste innlegg