Refleksjon , tett på !

 

Hei !

 

Skal si denne dagen ble spesiell å samtidig fin på mange måter, en opplever alt i livet som en ikke alltid forutser , nå i dag kan en nesen le av noe av det som skjedde i går , andre ting så må vi bare være veldig glad at alt gikk godt til tross for alt en gikk igjennom i går . 

 

Livet gir oss påkjenninger som vi ikke alltid er forberedt på , men jeg har en magefølelse som er sterkere en alt annet så føl jeg noe så skal alle rundt meg hør etter , fordi en kjenn på seg at ting skjer før det skjer er ikke alltid like godt i kroppen , å det å skal klare å holde hodet over vann er også en kunst. – Det å kjenn at kroppen er i beredskap også forbereder seg det på det verste så gjør det så klart noe med oss. Vi har det ikke godt også er vi hele tiden på vakt. Det å ha vært igjennom denne tørnen var i grunn bare greit, da lærte vi mye av gårdagen mange i alle fall, jeg fikk meg også en læresituasjon noe som vi ikke alltid tenker over , men etter å ha vært på jobb i hele ettermiddag å kom nettopp hjem , må jeg si jeg er rimelig stolt over meg selv at jeg klart å gjennomføre dette skiftet med minus søvn i natt, når kroppen er så full av inntrykk også redsel så blir det nettopp ikke lett , en får følelser i sving som en ikke helt trodde fantes , en er jo så redd for å miste de kjæreste en har , selv om podene er store nå , er myndig å alt så er de ikke det i våre egne øyner , vi vil alltid ha de som våre gull . 

 

Når en ser hendelsen også ser hvordan en reagerte også om det hadde vært noe verre som hadde skjedd , lur på hvordan en da hadde reagert ? Vi er mennesker med masse følelser , vi reagerer via glede også sorg. Dette er helt naturlig , vi kan håndtere en krise situasjon lett bare vi null stiller oss at dette skal vi klare. Vi er i grunn laget slik at vi skal klare å mestre mer en vi faktisk våger å tilføre kroppen vår med. Det å hele tiden skåne oss for opplevelser er bare tull , vi må våge å gå i en annen vei som gjør at vi lærer de oppgaver som vi trenger å vite hvordan vi skal håntere det om ulykken skulle være ute. Er vi redd for å oppleve noe utenom det som er vanlig så tar det også lenge tid før en kommer seg etter en ulykke eller en negativ hendelse. Det å oppleve ulike ting trenger ikke å bidra til at jeg å du reagerer likt , vi har ulike måter å reagere på , å får du en melding om at du ikke har gjort en god nok jobb ol. på telefonen så kan du bare  si pytt pytt det der bryr jeg meg ikke om ,så kan en annen reagere helt motsatt at de veger seg for å dra på jobb etter en negativ hendelse .

Dette er også noe en sjef bør ha i bakhodet hvordan formulerer jeg ordene , meldingen , hvordan skal jeg si til noen at de må bli bedre på rutiner ol. Det er aldri lett å si ifra men ved å reflektere hvordan en lærer best ut av situasjonen så ser jeg at det en lærer best av er at det er høyere takhøyde for om en begår feil om en feil blir hauset opp som igjen resulterer i at en blir redd for å gjøre nye feil , ofte så er man så stresset at en vet ikke att fram på seg selv , så mitt råd er å fokusere på ordbruk , en må tenke selv om noen har gjort feil så skal en ikke henge de av den grunn. Det er faktisk menneskelig å gjøre feil , men det som ofte skjer er at en opplever at en ikke duger inne i seg , å det kan faktisk bli verre. Så har vi de som melder om at andre ikke gjør jobben sin , så gjør de ikke jobben sin selv noe bedre , å gjør feil i fleng , liker aller best at vi tar det over 4 øyne på en fin å reflektert måte om det er noe jeg bør bli flinkere på. 

Ser selv da jeg skal ha flere ansatte i mitt eget , så skal jeg fokusere på ha god takhøyde også reflektere over de feil vi eventuelt gjør , fordi feil det kommer alltid til å skje , det er det eneste som er sikkert . Vi er mennesker så å vi må heller være mye flinkere til å rose hverandre , i stede for å bare kritisere fordi feil kan oppstå pga av at en har for lite ansatte i forhold til oppgaver, eller en har for mye på samme tidspunkt som skal gjøres ofte er det kommunikasjon som svikter da en feiler , å det er da vi gjør feil vi også lærer mer om alt her i livet. 

Selv den beste læreren gjør feil , det å være ydmyk å heller lære å reflektere over hvordan kunne vi ha jobbet bedre slik at en gjør mindre feil . Feil oppstår ofte pga av dårlig system . Det å reflektere rundt feilen så er det også lettere å kom fram til en løsning for hvordan en kan bli bedre.

Snakk med mennesker som har levd et helt liv uten å ha gjort en feil eller mer, flere grundere som har sagt til meg at da de gikk på tryne det var da de også lærte , så om en ikke får alt til med en gang så betyr det ikke at en ikke kan faget men det kan være usikkerhet eller det kan være noe annet som bare gjør at det blir slik.

 

Da var denne dagen historie , deilig å reflektere å samtidig erkjenne at uka har vært flott, den har vært magisk den har gikk meg mye glede også mange nye utfordringer som jeg alltid tar på strak arm. Bare det å kjenn på gleden på alt som skal skje framover så har en nå mye å se frem til .

 

Ha en magisk kveld – 

                                                       

0 kommentarer

Siste innlegg